8 Principii ale invatarii la varsta adulta

Procesul de invatare la varsta adulta reflecta o situatie de restructurare si reorganizare, motivatia sa fiind mult mai complexa decat cea a scolarului. Acest proces duce spre o continua transformare a ideilor, cumul de noi cunostinte, independenta in procesul de gandire structurata, bazata pe logica.

Adultul are bine formate procesele psihice si realizeaza asocieri mai complexe la nivel emotional cu materialul factologic, isi asuma responsabilitatea pentru calitatea insusirii cunostintelor si stie exact ce doreste sa invete sau sa cunoasca. Acesta este motivat de nevoi intrinsece sau dorinţe. În general, cursantul adult participă la programe de instruire deoarece el vrea sau are nevoie de conţinut informaţional pentru a-şi exercita meseria sau a se dezvolta personal.

Invatarea la varsta adulta se realizeaza atunci cand procesul de invatare:

  • este directionat de catre adult;
  • raspunde unor nevoi recent identificate;
  • este participativ;
  • este experiential;
  • este reflectiv;
  • furnizeaza feed-back;

Printre elementele care genereaza un proces eficient al invatarii la varsta adulta se pot mentiona: individualizarea procesului de invatare, existenta unui climat psihologic de incredere reciproca, posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere, au posibilitatea de a asocia noile cunostinte cu experientele anterioare, schimbul de experienta.

Pornind de la particularitatile procesului de invatare la adulti, literatura de specialitate a identificat anumite principii care stau la baza procesului de invatare la varsta adulta:

1. Adulţii contribuie la situaţia de învăţare cu propria lor experienţă de viaţă

Învăţarea la adulţi se bazează mai mult pe revalorificarea propriei experienţe, rolul formatorului fiind în primul rând acela de a facilita procesul de autoînvăţare. In cadrul procesului de invatare, uneori, adultii necesita sprijin in identificarea experientelor relevante de viata, precum munca voluntara, in grup, etc.

2. Adulţii dau rezultatele cele mai bune când li se cultivă independenţa

Procesul de formare a adulţilor se bazează pe un parteneriat permanent, în care rolul central îl au cursanţii şi nu formatorul. Astfel, este important pentru adulti să devină conştienţi că se pot descurca singuri în orice situaţii de învăţare.

Procesul de invatare la varsta adulta necesita crearea unor contexte si diferite oportunitati de muncă independentă şi de raportare a experienţei dobândite, in care adultii trebuie să afle că se pot descurca singuri. Este necesar ca formatorul să urmărească cu atenţie modalitatea de a crea cursanţilor diferite oportunităţi de muncă independentă şi de raportare a experienţei dobândite.

3. La adulţi, învăţarea are tendinţa de a se concentra pe probleme şi nu pe subiecte, fiind mai mult practică decât teoretică

Procesul de învăţare la adulţi se concentrează mai mult pe rezolvarea problemelor decât pe subiecte şi teme abstracte, fiind mai mult practică decât teoretică. Teoria este utilă în formarea unui cadru de înţelegere a cazului, dar e dificil de susţinut dacă nu e legată de aspectele practice. In cadrul acestui proces este indicat sa se utilizeze cazuri şi situaţii curente deoarece acestea constituie preocuparea cea mai mare a cursanţilor.

4. Adulţii învaţă prin punerea in practica

Procesul de invatare la varsta adulta trebuie sa asigure un cadru in care acestia sa facă diferite lucruri, inclusiv greşeli din care pot să înveţe. Ei doresc să vadă cum se regăseşte ceea ce învaţă în viata de zi cu zi. Acesta este singurul mod prin care pot deveni siguri de ceea ce ştiu.

5. Eficienţa învăţării la adulţi depinde de claritatea cerinţelor şi aşteptărilor

Acest principiu se explica prin faptul că lucrătorii adulti trebuie sa ştie ce se aşteaptă de la ei, precum termenele limită, sub ce formă, la ce grad de finalizare.

6. Adulţii învaţă cel mai bine când sunt abordaţi la nivelul lor curent de înţelegere şi competenţă

Cunoştinţele şi abilităţile fiecărei persoane sunt unice, chiar dacă au experienţe profesionale similare. Rolul formatorului fiind acela de facilitator al procesului de învăţare. Formatorul nu-şi asumă rolul de expert în domeniu, ci de egal, procesul de formare a adulţilor, căpătând caracteristicile unui proces de Peer Education, adica educaţie între egali.

Formatorul şi cursanţii construiesc programul de formare împreună pornind de la experienţa concretă şi nivelul de cunoştinţe actual al cursaţilor. Evaluarea nevoilor de formare este un instrument util în această direcţie.

7. Adulţii reţin mai curând concepte decât fapte

In procesul de invatare la varsta adulta, cursantii trebuie să înţeleagă imaginea de ansamblu, locul pe care îl ocupă activitatea sa în realizarea obiectivului general al cazului, al departamentului sau al biroului respectiv şi al organizaţiei.

8. Învăţarea nu este liniară

Acest principiu scoate in evidenta faptul ca ritmul predari adultilor trebuie adaptat la disponibilitatea cursantilor. Instruirea adulţilor este în mod normal bazată pe nivelul de competenţă al fiecaruia.

Leave a comment