Fii activ si in sezonul rece!

Organismul uman a avut de-a lungul timpului un mod de viata activ, atat in cautarea apei, a hranei cat si incercand sa se salveze de numeroasele pericole. In acest sens conditia fizica a stramosilor nostri era esentiala pentru supravietuire, avand in vedere faptul ca orice alta stare le-ar fi micsorat semnificativ posibilitatea de a mai exista.

Pentru practicarea sportului, grecii au fost cei care au inventat salile de gimnastica si au recunoscut importanta exercitiilor fizice nu doar pentru razboi, ci si pentru crearea unui trup armonios. De altfel, sportul s-a dezvoltat din diferite activitati ludice si distractive, in special daca este practicat in grup.

Astazi privim sportul atat ca si un mod organizat de viata ce poate deveni si hobby, cat si prin prisma beneficiilor asupra sanatatii. Persoanele care practică un sport sunt mai puţin stresate datorită eliberării de hormoni în timpul exerciţiilor fizice, prevenind depresia si își optimizeaza relaţiile interumane. Pentru a imbunatati memoria si a reduce riscurile afectiunilor psihice, miscarile fizice efectuate constant aduc un aport semnificativ de oxigen la nivelul creierului.

Printre beneficiile activitatii fizice amintim:

  • mai buna circulatie sangvina
  • stimuleaza sistemul cardiovascular
  • menţine sănătatea mintala
  • prevenirea imbatranirii premature
  • faciliteaza eliminarea din corp a toxinelor
  • cresterea masei musculare
  • cresterea ratei metabolice
  • îmbunătăţesc relaţiile interumane
  • tine greutatea sub control

Organismul uman reuseste sa acumuleze mai multe grasimi iarna decat vara, ideal fiind sa facem orice fel de miscare zilnic si pe langa faptul ca va fi mai usor tinuta sub control greutatea, totodata printr-un stil de viata activ creste masa musculara, se mineralizeaza oasele, se intaresc articulatiile si tendoanele. Prevenirea este lucrul cel mai important din aceasta ecuatie, respectiv formarea placilor de grasime pe diferite organe este influentata de nivelului de colesterol, prin urmare sanatatea vaselor sangvine permite o circulatie mult mai buna catre organe.

In sezonul rece temperatura organismului scade si este foarte posibil sa creasca sansele pentru a face intindere musculara, deoarece muschii sunt mai rigizi, asadar este esential sa acordam atentie sporita efortului pentru incalzirea organismului in aer liber. Hidratarea este esentiala atat vara, cat si iarna, deoarece organismul realizeaza permanent reglarea temperaturii interne.

Cand trecerea este brusca, de la temperaturi ridicate la joase, corpul se adapteaza supunand inima unui efort in plus, pastrand mai multa energie pentru a mentine constanta temperatura corpului.

In acest context, este indicat ca incalzirea sa se realizeze progresiv inainte de a incepe antrenamentele si imbracamintea sa fie adecvata pentru a permite organismului sa produca la inceput mai multa caldura.

Sportul practicat in sezonul rece este mai eficient, datorita unor avantaje precum:

  • intarirea sistemului imunitar
  • arderea unui numar mai mare de calorii
  • imbunatatirea capacitatii cardiovasculare
  • protejare de raceala sau gripa
  • usurinta de adaptare a temperaturii organismului
  • imbunatatirea rezultatelor la sporturile de anduranta
  • oxigenare mai buna a organismului
  • imbunatatirea tranzitului intestinal

Rezultatele obtinute in urma exercitiilor fizice nu sunt vizibile pe moment, este necesar ca organismul sa treaca printr-o serie de transformari si are nevoie de timp pentru a se adapta schimbarilor. Astfel un efortul fizic intens efectuat intr-o singura zi a saptamanii nu se poate compara cu miscarea zilnica, fie ca aceasta se realizeaza intr-o sala de sport sau nu.

Cand temperaturile sunt scazute, nu este recomandat sa luam pauza de la activitatile fizice pentru a fi protejati de afectiunile specifice iernii si pentru a preveni imbatranirea prematura, chiar daca ne este mai dificil sa ne mobilzam sa iesim din casa.

A face miscare ar fi ideal sa fie echivalent cu doza de sanatate, atat pentru populatia adulta, cat si pentru copii, indiferent de anotimp. Femeile sunt mai predispuse spre a dezvolta osteoporoza, in acest sens sportul contribuie la conservarea densitatii osoase, pe langa dobandirea unui tonus.

In loc de concluzie citam expresia celebra: “mens sana in corpore sano”, adica o minte sanatoasa intr-un corp sanatos.

Related Posts

Leave a comment