Negocierea eficientă a comisionului agentului imobiliar

apartamente chirie

Eşti în căutarea unei locuinţe şi ai decis să laşi această sarcină în seama unui specialist în domeniu? Este o decizie corectă, mai ales dacă nu ai timp şi nici cunoştinţele necesare. Găsirea unei locuinţe cu un raport perfecţ preţ-calitate este o adevărată provocare în multitudinea de oferte pe care le oferă piaţa. Iată de ce un agent imobiliar care să-ţi prezinte exact avantajele şi dezavantajele unei tranzacţii imobiliare va oferi un plus de siguranţă acestui proces.

Agentul imobiliar este persoana intermediară între vânzător şi cumpărător care prin strategii de marketing şi persuasiune încearcă să împace ambele părţi şi să câştige şi un ban din asta.

Suma comisionului perceput de agenţiile imobiliare variază de la tranzacţie la tranzacţie şi reprezintă, în medie, cam 1-3% din valoarea de tranzacţionare. Comisionul este împărţit de obicei în jumătate de cumpărător şi vânzător.

Este bine să ştii din start care este valoarea comisionului perceput. Cunoaşterea prealabilă a acestor informaţii te va scuti ulterior de surprize neplăcute. În contractul încheiat cu agenţia imobiliară, pe care solicitantul serviciilor îl va semna chiar la începutul colaborării, va fi indicat că plata se va face abia la momentul finalizarii tranzacţiei dorite. Un avocat imobiliare este persoana cea mai indicată să-ţi ofere o consultaţie juridică pe acest subiect. Comisionul agentului imobiliar va varia în functie de eforturile şi timpul acordat de agent acestui proces.

Dacă din postura de cumpărător ţi s-au oferit servicii minime, adică ai văzut câteva imobile şi apoi ai bătut palma cu ei, valoarea comisionului pe care o datorezi nu trebuie să depăşească 1,5 – 2% din suma tranzactiei. Dacă te-au ajutat să alegi cea mai bună ofertă cu adevarat şi ţi-au obţinut o reducere de preţ, atunci comisionul maxim este de 3%. Poţi obţine un comision mai mic în negocierea cu agentul sau agenţia dacă valoarea locuinţei este mare sau peste media pieţei şi atunci 2,6% sau 2,8% din sumă este un procent suficient.

Situaţia este puţin diferită în cazul în care ai apelat la o agenţie imobiliară pentru a vinde o locuinţă. Trebuie să ştii din start că vânzarea unui imobil necesită promovare. Agentul imobiliar va fi persoana care se va ocupa de promovarea online şi offline a imobilului pus la vânzare. În plus, trebuie să înţelegi că nu toate proprietățile se vând repede, de aceea este important să iei în calcul faptul că perioada de colaborare cu agentul s-ar putea să se extindă pe mai multe luni de zile.

Comisionul agenţiei imobiliare va depinde şi în acest caz de mai mulţi factori. Dacă doar după câteva vizite imobilul a fost vândut fără ca acest lucru să reprezinte costuri pentru agenţie de genul, publicitate în presă sau pe site-urile de anunţuri, vizite nenumărate – consum de carburanţi, fotografii, promovare în faţa tuturor noilor clienţi, atunci comisionul maxim este 1,5 -2%. Poţi încerca să-l cobori mai jos de 1,5%, dacă ştii că agenţia nu a făcut mare lucru! Dacă locuinţa a fost fotografiată şi filmată şi nu v-a deranjat toată lumea, ci doar cei care sunt realmente interesaţi şi pe deasupra mai aveţi şi contract de exclusivitate, atunci vi se va cere cel mai probabil 3%. Ceea ce reprezintă o sumă rezonabilă.

Leave a comment