Promovarea unei atitudini echilibrate privind stereotipurile de gen in mass-media

Notiunea de stereotip a fost folosita pentru prima data de catre Walter Lippmann, fiind descrisa ca un set de imagini „indispensabile pentru a face fata informatiilor emise de mediul nostru inconjurator”. Aceasta prima definitie a conceptului a stat la baza cercetarilor urmatoare, care au fost realizate din numeroase perspective.

Stereotipul este probabil cea mai cunoscuta notiune din psihologia sociala si reprezinta componenta emotionala a atitudinilor individuale si colective. Acestea apar in relatiile intergrupuri si nu intre indivizi singulari, constand in generalizarea unor atribute intalnite la cativa membri ai unui grup asupra tuturor persoanelor care fac parte din grupul respectiv. Este mult mai usor sa generalizezi si sa atribui automat o serie de caracteristici unei persoane care apartine unui grup anume, decat sa o tratezi ca pe un individ si sa incerci sa o cunosti.

Stereotipiile, prejudecata si discriminarea

Stereotipiile sunt impresii, credinte generalizate despre un grup social, atribuite fiecarui individ considerat membru al respectivului grup. In opinia altor cercetatori stereotipurile sunt determinate de informatiile pe care le primim din mediul inconjurator, fiind o modalitate de ordonare si simplificare a realitatii in care traim.

Prejudecata face referire la judecata care nu are o justificare rationala si care, de obicei, este eronata. Complexul de asteptari si judecati care preced si marcheaza actiunea vizavi de un grup, formeaza prejudecatile. Acestea nu sunt generalizari ale unor experiente individuale, ci reprezentari mentale care conduc la evaluari pe baza carora se configureaza o anumita atitudine

Discriminarea reprezinta conform DEX, deosebire, distingere intre mai multe elemente. Aceasta nu e doar simplul fapt de constatare a unor trasaturi distincte, ci este rezultatul unei evaluari sociale si al unei ierahizari care plaseaza pe o pozitie inferioara anumite trasaturi distincte ale unui individ/grup fata de altele, mai pretuite. Dictionarul de sociologie o defineste ca tratare inegala a indivizilor sau grupurilor in raport cu unele trasaturi categorice cum ar fi rasa, religia, sexul, clasa, etc. In mod obisnuit, termenul este folosit pentru a descrie actiunea unei majoritati dominante in raport cu o minoritate dominata si implica un prejudiciu adus unei persoane sau unui grup.

Stereotipurile de gen in societate

Problematica privind discriminarea de gen este de mare actualitate si genereaza nevoia conturarii unei imagini asupra starii actuale a perceperii acesteia in randul populatiei din societatea romaneasca.

Raportul national privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, realizat de Fondul Natiunilor Unite pentru Populatie si coordonat de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, a relevat ca in tara noastra, desi s-au facut ceva progrese in acest domeniu, discriminarea este inca prezenta. Potrivit datelor din studiu, peste un sfert din femeile casatorite au declarat ca au suferit cel putin o forma de agresiune din partea unui partener, cum ar fi violenta verbala, fizica si sexuala. Totodata, functiile de conducere in aparatul executiv, organisme guvernamentale si organe teritoriale alese, apartin aproape in totalitate barbatilor. Concluziile raportului stipuleaza ca obiectivele prioritare pentru viitor ar trebui sa fie cele legate de schimbarea mentalitatilor care perpetueaza stereotipurile privind rolurile de gen.

Este necesar si util a investiga manifestarea diferentelor si prejudecatilor legate de gen in perspectiva eficientizarii modalitatilor de interactiune intre indivizii de sexe diferite pentru a afla daca sunt totusi resimtite stereotipiile si discriminarea de gen.

Stereotipul cel mai larg raspandit este ca femeile sunt mai “emotionale” decat barbatii. Studiile sugereaza ca “emotionalitatea crescuta” a femeilor este o constructie sociala, bazata pe diferentele observate in exprimarea emotionala. La nivelul trairii emotiilor se pare insa ca nu exista diferente intre sexe.

Stereotipurile de gen in media

Extinderea vizibilitatii publice a tematicii de gen a inregistrat un pas important prin aparitia publicatiei AnaLize. Revista de studii feministe (1997) editata de Societatea de Analize Feministe AnA. Un alt moment important in aceasta directie s-a produs o data cu aparitia colectiei Editurii Polirom, intitulata Studii de Gen.

De cele mai multe ori locul de unde primim cele mai multe informatii, adica televizorul, este supraincarcat de stereotipuri sexuale. De cele mai multe ori femeia este prezentata ca fiind gospodina, ea spala, serveste masa, se ingrijeste de copii, pe cand barbatul este neglijent, el este cel care murdareste hainele.

In prezent, publicitatea se gaseste peste tot: acasa, in spatii publice, in ziare, reviste, la televizor, etc. Stereotipurile de gen din publicitate reprezinta unul dintre factorii care au o influenta semnificativa asupra eforturilor de a avea o societate egalitara. Aceasta influenta tinde sa fie mai mare din cauza faptului ca multe persoane nu sunt constiente de modul in care suntem influentati de catre imaginile care ne inconjoara.

Se recomanda promovarea unor atitudini si comportamente care nu discrimineaza sau ar putea incuraja acte de discriminare. Se impune o atitudine echilibrata atunci cand sunt promovate atitudini si comportamente care accentueaza diferente de status si de gen.

Pentru a evita reproducerea stereotipurilor de gen intreaga societate trebuie sa depuna eforturi. Responsabilitatea acestor eforturi este a noastra, a tuturor!

Leave a comment