Skip to main content

Ce este vitamina B3?

Vitamina B3, numită și niacină, este una dintre vitaminele B solubile în apă. Termenul niacină se referă la acidul nicotinic și la niconamidă (numită și niacinamidă). Acest nutrient ajută organismul să transforme alimentele în glucoză, care este folosită pentru energie. Niacina contribuie la funcționarea normală a sistemului nervos și la funcția psihologică normală. De asemenea, contribuie la reducerea oboselii.

Cantități recomandate în funcție de vârstă și gen

De câtă niacină am nevoie?

Cantitatea de niacină de care aveți nevoie depinde de vârstă și de sexul dumneavoastră. Cantitățile zilnice medii recomandate sunt enumerate mai jos în miligrame (mg) de echivalenți de niacină (NE) ( cu excepția bebelușilor în primele 6 luni).

Măsurarea mg NE este utilizată deoarece organismul poate produce niacină și din triptofan, un minoacid din proteine. Bebelușii în primele 6 luni de viață nu produc multă niacină din triptofan.

Etapa vieții Cantitate recomandată
Panâ la 6 luni 2 mg
7 luni la 12 luni 4 mg NE
1 la 3 ani 6 mg NE
4 la 8 ani 8 mg NE
9 la 13 ani 12 mg NE
Adolescenți (băieți) de la 14 la 18 ani 16 mg NE
Adolescente  de la 14 la 18 ani 14 mg NE
Bărbații peste 19 ani 16 mg NE
Femei peste 19 ani 14 mg NE
Femei însărcinate 18 mg NE
Femei care alăptează 17 mg NE

Alimente care conțin vitamina B3

Suntem siguri că te-ai gândit ce alimente conțin vitamina B3, noi venim în sprijinul tău și îți oferim o listă cu toate acestea.

Niacina se găsește în mod natural în mai multe alimente. Puteți obține cantitățile recomandate de niacină mâncând o varietate de alimente, iată care sunt acestea:

  • Alimente de origine animală, cum ar fi carnea de pasăre, vită, porc și pește
  • Unele tipuri de nuci, legume și cereale
  • Alimente îmbogățite și fortificate, cum ar fi pâinea din cereale

O să vă prezentăm și un tabel cu alimentele bogate în Vitamina B3, conținutul este exprimat în miligrame la 100 gr. de porție comestibilă a produsului.

ALIMENT CONȚINUT DE VITAMINA B3 (in 100 grame)
Carne de miel 10 mg
Piure de cartofi 7.8 mg
Cotlet de vită 7,2 mg
Pâine cu cereale 6,9 mg
Cotlet de porc 7,2 mg
Somon 10,4 mg
Pui 14 mg
Ton 17,8 mg
Arahide 21,3 mg
Brânzeturi 6,3 mg

Care sunt funcțiile vitaminei B3 în organism?

Niacina ajută la funcționarea sistemului digestiv, a pielii și a sistemului nervos, de asemenea, este importantă pentru transformarea alimentelor în energie.

  • Are efect în scăderea colesterolului
  • Face parte din moleculele lanțului respirator celular
  • Participă la reacții pentru a obține energie
  • Colaborează la sinteza glicogenului
  • Produce hormoni steroizi
  • Ajută la eliminarea toxinelor
  • Facilitează și menține sănătatea pielii și a sistemului nervos.

vitamina-b3Care sunt beneficiile și proprietățile vitaminei B3?

Vitamina B3 joacă un rol cheie pentru sănătate. Prezența sa este importantă pentru obținerea energiei din carbohidrați, proteine și grăsimi. În raport cu sistemul circulator, are proprietăți vasodilatatoare, care îmbunătățesc circulația sângelui și este, de asemenea, necesar pentru formarea globulelor roșii.

Funcțiile sale includ precum am spus și mai sus sănătatea pielii și a tractului digestiv.

Contribuie la funcționarea sistemului nervos și a activității creierului și este esențială pentru sinteza hormonilor sexuali: estrogen, progesteron și testosteron.

Oamenii de știință au studiat utilizarea unor doze mari de niacină sub formă de acid nicotinic pentru a ajuta la reducerea riscului de atac de cord și accident vascular cerebral cu ateroscleroză. Ei au descoperit că acidul nicotinic prescris ( de peste 100 de ori doza zilnică recomandată) poate scădea concetrațiile sanguine de colesterol LDL (rău), crește concentrațiile de colesterol HDL (bun) și poate scădea concentrațiile de trigliceride. Cu toate acestea, aceste efecte favorabile asupra lipidelor (grăsimilor) din sânge nu afectează riscul de a avea un eveniment cardiovascular, cum ar fi atac de cord, moarte subită cardiacă sau accident vascular cerebral. De asemenea, experții nu recomandă doze mari de acid nicotinic persoanelor care iau medicamente cu statine (medicamente pentru reducerea valorilor colesterolului).

Despre toxicitate și simptomele de deficiență

Poate niacina să fie dăunătoare?

Niacina care se găsește în mod natural în alimente nu este dăunătoare. Cu toate acestea, suplimentele alimentare cu 30mg sau mai mult acid nicotinic pot face ca pielea de pe față, brațe și piept să devină roșie și să provoace senzații de arsură, furnicături sau mâncărime. Aceste simptome pot provoca, de asemenea, dureri de cap, erupții cutanate și amețeli.

Dacă folosiți acidul nicotinic ca medicament în doze de 1.000 mg sau mai mult pe zi poate să provoace reacții advrese mai grave, printre care:

  • Tensiune arterială scăzută ( crește riscul de cădere)
  • Oboseală extremă
  • Nivelul ridicat de zahăr în sânge
  • Greață, arsuri la stomac și dureri abdominale
  • Vedere încețoșată sau alterată și acumulare de lichid în ochi;

Tratamentul pe termen lung, în special cu acid nicotinic cu eliberare prelungită, poate provoca probleme hepatice, inclusiv hepatită și insuficiență hepatică.

Care sunt simptomele de insuficiență ale vitaminei B3?

Dacă nu obțineți suficientă niacină sau triptofan din alimentele pe care le consumați, puteți dezvolta deficit de niacină. Deficitul sever de niacină cauzează o boală cunoscută sub numele de pelagra. Această boală, rară în țările dezvoltate, poate avea următoarele efecte:

  • Piele aspră care devine roșie
  • Depresie
  • Durere de cap
  • Epuizare
  • Comportament agresiv, paranoic sau suicidar
  • Halucinații, pierderi de memorie.

În stadiile sale finale, pelagra provoacă pierderea poftei de mâncare.

Concluzie

 Vitamina B3 ne ajută la menținerea echilibrului chimic al sistemului nervos, făcând neuronii capabili să funcționeze normal prin transmiterea impulsurilor electrice prin membrana lor și este, de asemenea importantă după cum v-am prezentat mai sus în producerea de hormoni steroizi și în menținerea și aspectul frumos al pielii.

Pe de altă parte, funcțiile vitaminei B3 se numără și procesele implicate în obținerea energiei din nutrienții pe care îi consumăm, în eliminarea toxinelor și în menținerea nivelului de colesterol în limitele normale.

Informațiile prezentate mai sus nu înlocuiesc în niciun caz sfatul medicului dumneavoastră. Vă recomandăm să vă consultați medicul sau farmacistul dacă aveți nelamuriri cu privire la utilizarea suplimentelor alimentare și ce ar fi mai bun penru sănătatea dumneavoastră generală.

Consideri că acest articol a fost util?

0 / 5 Nota generala 0

Numar de stele

Adrian

Adrian este editorul nostru principal, are o experienta vasta in domeniul fintech si expert in finante personale. In ultimi ani a dezvoltat o pasiune pentru educatie, dezvoltare personala si sanatate. El incearca sa explice pe intelesul tuturor probleme din sectoarele pe care le stapaneste.

Scrie un comentarui